*********************
- פתח דבר -
ב-1960 הגה האסטרונום והאסטרופיסיקאי ,ד"ר פרנק דרייק ,משוואה המחשבת ומעריכה את מספר העולמות ביקום שייתכן שקיימים בהם חיים אינטילגנטיים המסוגלים מבחינה טכנולוגית ליצור תיקשורת עם כדה"א .לפי חישוביו של דרייק קיימות 10,000 צויליזציות בגלקסיה שלנו ,שביל החלב ,המסוגלות ליצור קשר עם כדור הארץ .כעבור 40 שנה נוסחה והורחבה המשוואה מחדש על ידי ד"ר אמיר אקזל ,פרופ' למתמטיקה וסטטיסטיקה שמתייחסת לא רק לגלקסית שביל החלב שלנו בלבד אלה גם מתייחסת לכל שאר הייקום הנראה לעין ושבו יש ביליונים של גלקסיות ושבכל אחת מהן ביליוניי כוכבים .התוצאה המתמטית הפשוטה אליה הגיע פרופ' אמיר אקזל היא שהסבירות שקיימות צויליזציות אינטלגנטיות המסוגלות להתקשר עם כדה"א היא בסבירות של 100%...המשך...
*********************

עשרות בכירים בתוך מטוס עדים לעב"ם מעל חופי ניו-פאונדלנד,קנדה.לפניכם עדותו של הטייס,גרהם באטון


10 בפברואר 1951 ,גרהם באטון הוא טייס לשעבר של הצי האמריקאי בדרגת קומנדור ועם סיווג ביטחוני גבוה.הוא היה טייס קבוע של אנשי צבא מהקצונה הבכירה של וושינגטון.בעדותו הוא מספר שכאשר הטיס קבוצה של 31 אנשי קצונה בכירים וטייסים אחרים לכיוון ניו-פאונלנד,הבחינו הוא ועוד מספר קצינים וטייסים בעב"ם שאת גודלו העריכו בקוטר של כ-600 מטר שנע מרחק של כ-10,000 רגל בשבריר של שניה לכיוון המטוס ושאותר על גביי צג המכ"ם.
הנה חלקים קצרים מהראיון שנתן לד"ר סטיבן גריר,יו"ר פרוייקט החשיפה :
"במרחק של כ 300-400 מייל מחופי ארגנטינה ראיתי משהו מתחת לקו האופק על המים,זה היה נראה כמו עיר גדולה ומוארת במרחק,אז המשכתי להביט לכיוון.השעה הייתה 1:00 בלילה"
"הערתי את תשומת ליבו של טייס המשנה לכך,הבטנו שוב אל האור ולא הצלחנו להבין במה מדובר,הוא בדק את מסלולנו שוב,חשבנו אולי המטוס נסחף וסטה אט ממסלולו ואולי אנו רואים את גרינלנד,לא איתרנו כל ספינות במים בעזרת מכ"ם הספינות,הספינות האחרונות שראינו הן ספינות משמר החופים שגם נתנו לנו דיווח על מזג האויר שהיה צלול ושאין היום את תופעת אורות הדרום ,בנוסף יצרנו קשר עם מגדל הפיקוח והוא אישר שאנו במסלול הנכון"
"כשהתקרבנו לכדי מרחק של כ-23-30 מייל האור נראה יותר ברור, היה לו תבנית עגולה והוא היה ממש ענק"
בנתיים שלח גרהם באטון את טייס המשנה לקרוא לעוד אנשים לתא הטייס:
"עכשיו עמדו מאחורי  הנווט,איש הרדיו והקשר והקפטן של המטוס.ואז ראינו את האור במרחק של 15 מייל לפתע מתרומם לגובה הטיסה שלנו ב-10,000 תוך שבריר של שניה"

תרשים התצפית מתוך הדו"ח של חקירת התקרית:

"נבהלתי,חשבתי שהוא עומד להתנגש בנו מיד אז ביטלתי את הטייס האוטומטי אחזתי בהגיים וצללתי מטה.כאשר כל זאת קרה נשמע רעש בתא הטייס אז שאלתי את פרד(אחד העדים) מה זה היה והוא אמר שכולם מאחורינו נפלו על רצפת תא הטייס.העצם עכשיו היה לימינו של המטוס המרחק של מייל אחד והמשיך לנוע באיטיות לפנינו עד למרחק של 5 מייל ומרחק זה המשיך ללוות אותנו זמן מה"
"יכולנו לראות את העצם בברור,הוא היה עגול ועל חלקו העליון כיפה וצבעים שנמתחו במרכזו לכל אורכו"
"כשהפעלנו חזרה את הטייס האוטומטי יכולתי לשים לב כי המצפן במטוס נע קדימה ואחורה,כאשר אמרתי זאת לפרד,הוא השיב לי שהייתי צריך לראות את המצפן כאשר העצם היה יותר קרוב אלינו,המצפן הסתובב בפראות."
"כאשר נחתנו בארגנטינה נחקרנו ע"י חה"א הדו"ח נשלח למפקדת חה"א בוושינגטון"
"כמו כן נאמר לי בחקירה שהעצם נקלט הייטב בראדר על הקרקע ותמונות הראדר נשלחו גם כן למפקדת האויר בוושינגטון"

זה תקציר העדות.לעדות המלאה ולראיון המעניין והמומלץ לקריאה בקישור הבא:

צפו בעדותו של הטייס,גרהם באטון,מתוך מסיבת העיתונאים של פרוייקט החשיפה שנערכה ב-2001:



לפניכם חלק מהדו"ח.דף זה נכתב ע"י שירותי מודיעין האויר :

AIR INTELLIGENCE INFORMATION REPORT

Dir/Int, Hq
NEAC
IR-4-51
page 2 of 2 pages

1. The following described unidentifed aircraft/object was sighted off the coast of Newfoundland by MATS Navy C-54 crew.
a. Originally sighted as a single, heavy, yellowish light, similar in appearance to that of a city. As object approached observing aircraft, it grew very bright and large, and appeared to be simi-circular in shape. Near aircraft, it did a 180 degree turn and was last seen as a small ball disappearing over the horizon. The speed was "terrific" and the size "tremendous" to quote observers. The dif- ference in size between the time it was first seen and last seen as a small ball going over the horizon was described as tremendous, at least 100 times larger.
b. Sighted at 0055Z on 10 February 1951 and remained visible for approxi- mately 7 or 8 minutes.
c. Visually observered from MATS Navy C-54 #56501 of VR-1 Squadron based at Patuxent, Maryland, flying at 10,000 feet altitude, 182 knots air speed, 225 degrees true course.
d. Observing aircraft was at 4950N 5030W at the time of observation. Object appeared over the water's surface at approximately a 45 degree downward angle from the observing aircraft and was making good a true course of approximately 125 degrees. Upon approaching observing aircraft, it executed a sudden turn approximating 180 degrees and disappeared very rapidly over the horizon.
e. Object sighted by 5 crew members, listed below, of the above aircraft, who are all experienced North Atlantic fliers. Gander Traffic Control reports no other aircraft known to be in the vicinity at time of sighting. All 5 observers agree on facts as stated, but there has been no confirmation from other sources. Believe C-3 appropriate.

Lt Fred W. Kingdon - 173390 (First to see object)
Lt A. L. Jones - 391096
Lt G. E. Bethune - 299055
Lt N. G. S. Koger - 305875
Lt J. M. Mayer - 283836

f. Weather clear, visibility from 15 miles to unlimited, no other weather information available.
g. No unusual meteorological activity known to exist and having any in- fluence on the sighting. This object could not have been a comet as the object was below and between the aircraft and ocean.
h. No physical evidence available.
i. No interception action taken.

2. The above information was forwared from this Headquarters to Headquarters,

USAF by ** on 10 February 1951 by ******, NEAC E*
**** *** ** 0215.


לפנכם חלק נוסף מהדו"ח בוא מופיע עדותו של טייס המשנה,פרד קינגדון


FLEET LOGISTIC AIR WING, ATLANTIC/CONTINENTAL
AIR TRANSPORT SQUADRON ONE
U. S. NAVAL AIR STATION
PATUXENT RIVER, MARYLAND
10 February 1951
MEMORANDUM REPORT to Commanding Officer, Air Transport Squadron ONE

Subj: Report of Unusual Sighting on Flight 125/9 February 1951

At 0055Z on 10 February 1951 while serving as second Plane Commander on above flight, I was an eye witness to an unusual sighting of an un -identified object. This occurrence took place at approximately 49-50 N and 50-03 W, which is approximately 200 miles north east of Argentia, Newfoundland. We were at 10,000 feet altitude cruising on a true course of about 230 degrees at time of incident.
At the time of the sighting I was occupying the right hand (copilots) seat and the left hand (pilots) seat was occupied by Lieutenant G. E. BETHUNE.
My attention was first called to the occurrence by Mr. BETHUNE, who asked me to look at an unusual light which was to my right. I then saw that there was a glowing light beneath a thin layer of strato-form clouds beneath us. This light was to my right and down at an angle of about 45 degrees. This object appeared to lie on the surface and was throwing a yellowish orange glare through the cloud deck. It appeared to be very large and I first thought that it could be a large ship completely illuminated.
Mr. BETHUNE and I watched the object for several minutes in trying to determine its nature. We then called our Navigator, Lieutenant N. J. P. KOGER to the cockpit to scrutinize the object and render his opinion as to its nature.
While further observing the object I saw that it suddenly started ascending through the cloud layer and it then became quite bright. The object was very large and was circular with a glowing yellow-orange right around its outer edge. This object appeared to be climbing and moving at a tremendous speed, and it appeared to be on a more or less collision course with our aircraft. When it appeared that there was a possibility of collision the object appeared to make a 180 degree turn and disappeared over the horizon at a terrific speed. During the course of events LTJG A. L. JONES had come to the cockpit and he made a turn in the direction of the object but it went out of sight in a short period of time.
Due to the fact that this object was seen over water at night it would be most difficult for me to estimate speed, size or distance we were from it during the course of events. However, the speed was tremendous and the size was at least 200 to 300 feet in diameter. The object was close enough to me to see and observe it clearly.
Upon request, I will attempt to submit a more detailed and complete report of my observations.
Upon arrival at NAS, Argentia, I was contacted by Capt. D. H. PAULSEN, USAF, who interrogated me relative to the subject.

[Signed] Fred W. KINGDON, Jr.
Lt., U. S. Navy

מקורות לדו"ח כולל עוד מידע על התקרית הנ"ל :

אין תגובות:

פרסום תגובה

מבקר יקר ,תגובות ייתקבלו בברכה .פירסום מוצרים או פירסום אתרי אינטרנט לא ייתקבלו .קישורים הרלוונטים לנושא הכתבה ייתקבלו .ויכוחים סוערים או דיונים פוריים ייתקבלו בברכה .זילזול,סרקאזם או כל שימוש בשפה לא "נקיה"-לא ייפורסמו .המגיבים מתבקשים להצמד ולהגיב באופן הנוגע לתוכן הכתבה .תודה .מנהל האתר.